- Etusivu
- Ajankohtaista
- Blogi
- Markkinointi 101 - Alkuun markkinoinnissa
Markkinointi 101 - Alkuun markkinoinnissa
25.1.2022
Miten pääsen alkuun markkinoinnissa? Miten saisin näkyvyyttä? Kuinka erotun massasta? Mitä pitäisi ottaa huomioon, että en maksa turhasta ja markkinointibudjetilla saisi parhaan hinta-laatu-hyöty -suhteen? Voinko tehdä asioita itse?
Paljon on kysymyksiä, paljon myös vastauksia. Nykypäivänä markkinointi ja mainostus toimii monelta osin hyvin eri tavalla kuin joskus vuosituhannen vaihteessa, jolloin itse opiskelin myyntiä ja markkinointia. Perusasiat lienevät edelleen paikkansapitäviä (mm. 4P:tä: product, price, place, promotion), mutta tuolloin markkinointikanavista puuttuivat täysin nykypäivän sähköiset kanavat sekä mobiililaitteet. Internetin ja sähköpostin käyttö olivat juuri yleistymässä ja kännyköitä ei vielä kovin monen taskusta löytynyt. Eipä ollut verkkokauppoja eikä somea!
Oikeastaan kaikki, mitä tänä päivänä tehdään markkinoinnin ja mainonnan saralla, on uudistunut viime vuosina hurjasti ja tänä päivänä osaamista pitää päivittää jatkuvasti, jotta pysyy aallon harjalla mukana. Ei siis ihme, jos välillä pää on pyörällä ja ajatus siitä, mitä olisi hyvä tehdä, ei oikein ota kirkastuakseen.
Kokosimme jo pari vuotta sitten Tremedian joulukalenteriin nipun markkinointivinkkejä ja otimme ne uusiokäyttöön hieman päivitettynä versiona. Julkaisimme vinkit osissa LinkedInissä ja sivustoltamme löytyy nyt kaikille vapaasti hyödynnettävä materiaali, joten klikkaa sinne ja sukella lukemaan ”Vinkkejä parempaan markkinointiin”! Näitä vinkkejä on ollut mukava olla työstämässä. Osa teksteistä onkin allekirjoittaneen näppäimistöltä lähtöisin ja viime kesänä tuli käytyä sisällöt läpi sekä tehtyä pientä päivitystä settiin.
Digitaalisessa mainostoimistossa työskennellessä on tullut opittua paljon uutta. On päässyt aitiopaikalle seuraamaan niin verkon päällä toimivien järjestelmien kehitystä kuin uuden ja idearikkaan mainos- ja markkinointimateriaalin luomista sekä hyödyntämistä eri kanavissa. On ilo työskennellä osaavien ammattilaisten kanssa, niin oman tiimin kuin yhteistyökumppaneidenkin, ja näin tarjota asiakkaille monipuolisia tuotteita ja palveluita.
Monta asiaa voi toki markkinoinnissa tehdä itse ja varsinkin somekanavissa saa lisättyä näkyvyyttä jo pienelläkin panostuksella. Kannattaa kuitenkin tehdä pohjatyö kunnolla ja satsata yrityksen tai tuotteen laadukkaaseen markkinointimateriaaliin, jota voi käyttää moneen eri tarkoitukseen pienellä vaivalla. Näissä asioissa ammattilaisen apu voi olla se juttu, jolla saadaan kuvio kuntoon ja sitten jatko hoituukin omin avuin.
Käy ihmeessä silmäilemässä läpi vinkkimme ja poimi sieltä virikkeitä ja ajatuksia vaikkapa alkaneen vuoden markkinointisuunnitteluun! Ja kuten vinkkikokoelman lopussa todetaan: ”Kukaan ei ole mestari kaikessa, eikä aika riitä kaikkeen. Kartoita siis omat tarpeesi ja toiveesi ja etsi sopiva kumppani, joka voi auttaa markkinoinnin eri osa-alueissa, tai tarvittaessa hoitaa kaiken puolestasi.”
Myös me Tremediassa olemme täällä teitä varten!
Virpi Manninen
Avainasiakaspäällikkö